REHABILITACJA BLIZNY PO CESARSKIM CIĘCIU

Polska jest krajem przodującym w liczbie wykonywanych operacji cesarskiego cięcia. Nie ma już w tym momencie znaczenia, czy było ono wykonywane ze wskazań lekarskich, czy na prośbę pacjentki, ważne jest to co powinna kobieta wiedzieć na jej temat. Dzięki rehabilitacji blizny jesteś w stanie uniknąć przykrym powikłaniom i towarzyszącym im dolegliwościom, których leczenie trwa o wiele dłużej niż profilaktyka, o której przeczytasz poniżej.  Do najczęściej występujących komplikacji po cięciu cesarskim zaliczamy zrosty pooperacyjne (zrośnięcie, sklejenie się ze sobą tkanek) to właśnie one dają kolejne powikłania i objawy, których nigdy nie kojarzyłybyśmy z blizną:

•  •  •
ból w okolicy cięcia i ból brzucha
•  •  •
brak czucia w okolicy blizny
•  •  •
bóle kręgosłupa, miednicy, zaburzenia prawidłowego wzorca chodu i postawy
ból podczas stosunku
bolesne miesiączki
•  •  •
problem z zajściem w kolejną ciążę
•  •  •
problemy trawienne, zaparcia, niedrożność jelit, bolesne wzdęcia
problemy z uprawianiem sportu
•  •  •

Proces gojenia się rany i powstawania blizny dzielimy na 3 fazy:

FAZA I – zapalenia, trwa 2–7 tygodni
FAZA II – naprawy, trwa 6-8 tygodni
FAZA III – modelowania blizny, trwa od 6 miesięcy do 2 lat

Najlepiej byłoby, abyś zaczęła profilaktykę będąc w pierwszej fazie, jeśli natomiast już minęła nie zniechęcaj się, że nie będzie efektów, gorzej będzie, jeśli nie zrobisz z nią nic.

FAZA I – zapalenia

W I fazie zajmujemy się obszarem dookoła rany, samej rany nie dotykamy. Praca ta jest bardzo ważna i ma ogromny wpływa na późniejsze powstawanie zrostów, więc nie lekceważ jej. Nie zalecam natomiast, abyś wykonywała na tym etapie cokolwiek sama, gdyż brak umiejętności mogą wpłynąć na rozejście się rany lub opóźnienie procesu gojenia.

FAZA II – naprawy

W fazie II następuje zdjęcie szwów i po całkowitym wygojeniu się rany zaczynamy pracę bezpośrednio na bliźnie. W pierwszej kolejności określam jakość blizny. Oglądamy czy jest jasna, czy ciemna, czy jest twarda, próbujemy ją przesunąć w każdą stronę. Pytam o występujący ból podczas badania albo wręcz przeciwnie czy nie ma zaburzeń czucia w obrębie blizny. Badane są tkanki położone poniżej i to, czy nie powstały już zrosty. Jest to etap, gdy możemy zdziałać najwięcej pomagają nam w tym hormony, gdyż to ciągle okres połogu. Stosujemy masaż blizny, mobilizacje blizny, techniki rozluźniania mięśniowo-powięziowego oraz kinesiotaping. Jest to odpowiedni czas na wprowadzenie autoterapii i samodzielnej pracy nad blizną w domu.

FAZA III – modelowania blizny

Nie powinnyśmy zapominać o fazie III, jest to czas który decyduje o tym jak ta nasza blizna będzie wyglądała w przyszłości. Kontynuujemy wszystkie znane już techniki, możemy zwiększyć ich intensywność, jeśli jest taka potrzeba.

Podczas cesarskiego cięcia przecinane albo przerywane zostają skóra, tkanka podskórna, powięź, macica. Same mięśnie brzucha nie są nacinane, ale powięź je łącząca już tak, więc poza blizną, którą widzimy jest jeszcze głębsza pionowa blizna, która także wymaga opracowania.

Niezmiernie ważna jest edukacja dotycząca czynności dnia codziennego, tego jak podnosić czy karmić dziecko, jak korzystać z toalety, wstawać z łóżka, a przede wszystkim utrzymywać prawidłową postawę ciała, aby nie utrudniać regeneracji blizny. Zasady te warto wdrażać już w pierwszym dniu po operacji.

Odpowiednio wcześnie rozpoczęta rehabilitacja blizny poprawia ukrwienie i napędza proces regeneracji. Praca nad blizną ma na celu przywrócenie odpowiedniej ruchomości zarówno samej blizny jak i blizny w stosunku do tkanek położonych pod nią i dookoła niej. Najistotniejsze jest to, aby blizna była jak najbardziej ruchoma i elastyczna. Powinna scalać się ze skórą nie wypuklać, ani nie zapadać w nią. Jeśli tak by się zdarzyło to może zaburzać to funkcjonowanie pracy całego organizmy w co trudno uwierzyć, ale tak na prawdę jest!!! Jak przeczytałaś powyżej faza III trwa nawet 2 lata, a u niektórych kobiet dłużej. Jeśli nikt nigdy wcześniej nie wspominał Tobie o znaczeniu jakie ma rehabilitacja blizny to rozpocznij ją dziś! Nie ważne ile lat ma Twoje dziecko/ dzieci, zawsze jesteś w stanie zdziałać coś dobrego dla swojego ciała i organizmu.